már
28

Amikor a gyerek nem teljesít jól az iskolában, sok szülő azt gondolja, hogy a gyerek nem igyekszik eléggé. Lusta, trehány, nem akar erőfeszítést tenni. Ha összeszedné magát és odafigyelne, akkor minden rendben lenne, mert okos gyerek és akár kitűnő is lehetne.

disz7.jpg

Érdekes elképzelés, hiszen a felnőttek is naponta küszködnek azzal, hogy tudják, mikor mit kellene tenniük és még sem teszik. Ráadásul egy felnőtt még azzal is tisztában van, hogy bizonyos erőfeszítés mekkora haszonnal járna a számára. Ha olyan könnyű lenne azt csinálni, ami a helyes, akkor az emberek ideális súlyúak lennének, mindenki sportolna, több nyelven beszélne, és még sorolhatnám mi minden jót és hasznosat tennének a maguk, családjuk és jövőjük szempontjából. A gyereknek ebben az értelemben nincs motivációja, csak a szüleinek a tanárainak akar örömet szerezni, az ő dicséretüket akarja kiérdemelni. Szívesen tanul, ha a dolog érdekes, ha sikereket ér el, amit mások is elismernek és a szülei büszkék rá. Ugyanakkor biológiai programja arra is készteti, hogy amiben nincs sikere, abba ne fektessen túl sok energiát, mert ez a túlélés szempontjából nem túl hatékony stratégia.

A gyerekek nem rosszak, és nem „direkt” nem figyelnek, felejtik el a leckét, rontják el a számolást, írnak csúnyán stb. Persze, ilyen is van. Ez azonban könnyen megkülönböztethető attól, amikor a gyerek következetesen ugyanazokat a hibákat véti. Gyanakodjunk akkor, ha a gyerek néha „ha akar” akkor tud szépen olvasni, írni vagy számolni, de ez csak ritkán van, többnyire hibázik. Ilyenkor ne mondjuk, hogy nem akar, vagy nem figyel, hanem kérdezzünk meg a gyereket és figyeljünk arra, amit mond. A gyerekek sokszor elmondják mi a problémájuk, csak a szülők ezt felülbírálják. Pl. a hét éves Bencétől kérdezem, hogy szerinte miért kell vele olyan sokszor veszekedni: „Azért mert az anyu olyan gyorsan beszél, hogy nem értem mit mond, vagy nem tudom megjegyezni, és mindig azt mondja rossz vagyok, és kiabál.” Az édesanya pedig azért hozta Bencét a vizsgálatra, mert engedetlen, figyelmetlen. „A hallásával biztos nincs gond, mert ha azt suttogjuk, hogy csoki azt mindig meghallja.” – mondja az anyuka. Szerencse, hogy Bence magatartása megijesztette a szülőket, ezért kérték a vizsgálatát. Így még az iskolakezdés előtt kiderülhetett, hogy Bencének ugyan jó a füle (az érzékszervi felveszi az információt), de a felvett ingert nem tudja megfelelően feldolgozni. Valóban sokszor nem érti a rosszul artikuláló és hadarva beszélő anyukáját.

A bejegyzés trackback címe:

https://disz.blog.hu/api/trackback/id/tr665177392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

meditans 2013.04.19. 11:34:42

Ha valakit érdekel, diszlexiás és diszgráfiás gyerekeknek ajánlom ennek a szerzőpárosnak a remek kiadványait:Gergényiné Németh Erika - Dr. Szamosiné Nagy Sára .

Fimota · http://fimota.hu/ 2013.05.14. 10:52:26

@meditans: Mi is írtunk pár fejlesztő könyvet, akit érdekel, itt tud utánanézni: fimota.hu/index.php/kiadvanyaink
süti beállítások módosítása