feb
13

diszblog4.jpgA diszlexiát az információ feldolgozási zavaraként is meghatározhatjuk.

Az információ feldolgozásának három összetevője van:

  1. Bemenet: hallás, látás, tapintás és mozgás
  2. Feldolgozás: memória, megértés, szervezés, értelmezés
  3. Kimenet: hangos olvasás, beszéd, írás

A diagnózis felállításához mind a három szintet vizsgálni kell. Jelenleg nincs egyetlen teszt sem, melynek eredménye a konkrét diagnózis lenne, ezért fontos, hogy szakemberhez forduljunk, aki képes komplexen látni és diagnosztizálni a problémát.

Szülőként akkor érdemes elkezdeni a diszlexia lehetőségével foglalkozni, ha a gyerek otthoni tanulása során azt tapasztalja, hogy ismételten ugyanazokat a hibákat követi el. Ilyenkor kérjen tanácsot, vagy vizsgálatot egy szakembertől és ne próbálja elhessegetni a problémát azzal, hogy csak azért téveszt, mert nem figyel, nem érdekli, vagy nem akarja csinálni. Sok gyerek emiatt a „feltételezett rosszaság” miatt kénytelen évekig kínlódni és a megaláztatások, kudarcok sorozatát elszenvedni, mielőtt diagnosztizálva lesz.

Ha az alább felsorolt jellemzők közül rendszeresen, többet is megfigyel a gyereknél, akkor feltétlenül kérjen tanácsot szakembertől.

OLVASÁS

  1. Lassan olvas, sok hibával.
  2. A kettős mássalhangzók betűinek sorrendjét nehezen jegyzi meg.
  3. A szavak betűit nem a megfelelő sorrendben olvassa, felcseréli.
  4. Betold, vagy kihagy betűket.
  5. Visszafelé olvassa a szavakat.
  6. Egy szón belül a szótagokat felcseréli.
  7. A hosszabb vagy ismeretlen szavakat nehezen olvassa ki.
  8. Hasonló értelmű szót mond pl. a leírt „épület” szó helyett „ház”-at mond.
  9. Nehézsége van a rímekkel, nehezen jegyzi meg, nem tud a sorrendre emlékezni, nehezen talál rímet egy szóra.
  10. Összekeveri a hasonló hangzású szavakat pl. kaland, kalap.
  11. Elveszti a sort, máshol folytatja az olvasást.
  12. Leköti az olvasás, nem figyel a szöveg értelmére.
  13. Nem szeret olvasni, küzd ellene.
  14. Keveri az ékezetes hangokat, nem rakja ki az ékezeteket.
  15. Nem tudja a szavakat hangokra bontani, vagy rossz sorrendben mondja a hangokat.
  16. Összekeveri a zöngés, zöngétlen hangokat, vagy a hasonló hangzásúakat.
  17. Hibásan olvassa a ragokat.
  18. Kihagyja a névelőket

ÍRÁS

  1. Kiegyensúlyozatlan, rendetlen írás.
  2. Vegyes betű használat.
  3. Lassú írás.
  4. Ellenállás az írással szemben.
  5. Szokatlan ceruzafogás, testtartás, papírtartás.
  6. A szavak hibás tagolása.
  7. A rövid hosszú hangok tévesztése.
  8. A hasonló hangzású betűk keverése.

A hatékony fejlesztés alapja a pontos diagnózis. A Fimota Központban foglalkozunk a tanulási zavarok, így a diszlexia diagnosztizálásával és terápiájával is. Az alapos kivizsgálást követően egy részletes fejlesztési tervet dolgozunk ki a gyerek számára, melynek teljesülését rendszeres kontroll vizsgálatokkal ellenőrizzük. Tovább: http://fimota.hu/

A bejegyzés trackback címe:

https://disz.blog.hu/api/trackback/id/tr735078045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása