A diszlexiát az információ feldolgozási zavaraként is meghatározhatjuk.
Az információ feldolgozásának három összetevője van:
- Bemenet: hallás, látás, tapintás és mozgás
- Feldolgozás: memória, megértés, szervezés, értelmezés
- Kimenet: hangos olvasás, beszéd, írás
A diagnózis felállításához mind a három szintet vizsgálni kell. Jelenleg nincs egyetlen teszt sem, melynek eredménye a konkrét diagnózis lenne, ezért fontos, hogy szakemberhez forduljunk, aki képes komplexen látni és diagnosztizálni a problémát.
Szülőként akkor érdemes elkezdeni a diszlexia lehetőségével foglalkozni, ha a gyerek otthoni tanulása során azt tapasztalja, hogy ismételten ugyanazokat a hibákat követi el. Ilyenkor kérjen tanácsot, vagy vizsgálatot egy szakembertől és ne próbálja elhessegetni a problémát azzal, hogy csak azért téveszt, mert nem figyel, nem érdekli, vagy nem akarja csinálni. Sok gyerek emiatt a „feltételezett rosszaság” miatt kénytelen évekig kínlódni és a megaláztatások, kudarcok sorozatát elszenvedni, mielőtt diagnosztizálva lesz.
Ha az alább felsorolt jellemzők közül rendszeresen, többet is megfigyel a gyereknél, akkor feltétlenül kérjen tanácsot szakembertől.
OLVASÁS
- Lassan olvas, sok hibával.
- A kettős mássalhangzók betűinek sorrendjét nehezen jegyzi meg.
- A szavak betűit nem a megfelelő sorrendben olvassa, felcseréli.
- Betold, vagy kihagy betűket.
- Visszafelé olvassa a szavakat.
- Egy szón belül a szótagokat felcseréli.
- A hosszabb vagy ismeretlen szavakat nehezen olvassa ki.
- Hasonló értelmű szót mond pl. a leírt „épület” szó helyett „ház”-at mond.
- Nehézsége van a rímekkel, nehezen jegyzi meg, nem tud a sorrendre emlékezni, nehezen talál rímet egy szóra.
- Összekeveri a hasonló hangzású szavakat pl. kaland, kalap.
- Elveszti a sort, máshol folytatja az olvasást.
- Leköti az olvasás, nem figyel a szöveg értelmére.
- Nem szeret olvasni, küzd ellene.
- Keveri az ékezetes hangokat, nem rakja ki az ékezeteket.
- Nem tudja a szavakat hangokra bontani, vagy rossz sorrendben mondja a hangokat.
- Összekeveri a zöngés, zöngétlen hangokat, vagy a hasonló hangzásúakat.
- Hibásan olvassa a ragokat.
- Kihagyja a névelőket
ÍRÁS
- Kiegyensúlyozatlan, rendetlen írás.
- Vegyes betű használat.
- Lassú írás.
- Ellenállás az írással szemben.
- Szokatlan ceruzafogás, testtartás, papírtartás.
- A szavak hibás tagolása.
- A rövid hosszú hangok tévesztése.
- A hasonló hangzású betűk keverése.
A hatékony fejlesztés alapja a pontos diagnózis. A Fimota Központban foglalkozunk a tanulási zavarok, így a diszlexia diagnosztizálásával és terápiájával is. Az alapos kivizsgálást követően egy részletes fejlesztési tervet dolgozunk ki a gyerek számára, melynek teljesülését rendszeres kontroll vizsgálatokkal ellenőrizzük. Tovább: http://fimota.hu/