A diszlexia azt jelenti, hogy valaki nem tud az életkora, és intelligenciája alapján elvárható szinten olvasni.
Az olvasástanulás első lépése, hogy a látott betűket a megfelelő hanggal össze kell kapcsolni majd ezt a betű-hang kapcsolatot addig kell gyakorolni, míg a kapcsolat automatizálódik.
Az olvasástechnika kialakulása során a szövegértés is folyamatosan fejlődik, de nem mindig alakulnak együtt. Azoknak, akik nagy erőfeszítést kénytelenek tenni a betű-hang kapcsolat elsajátítására, nem jut már kapacitásuk a szavak értelmének és még kevésbé a mondat értelmének a követésére. Ezért a két folyamat elszakad egymástól. Gyakran diagnosztizálunk hosszú fejlesztésben részt vett gyerekeket, akiknél az olvasástechnika már megfelelő, de a szövegértéssel komoly bajok vannak még.
Vegyük például azt az okos ötödikes gyereket, aki harmadikos szinten olvas. Vagyis értelme és kora alapján, akár a Kőszívű ember fiait is olvashatná, de nem fogja, mert az aránytalanul nagy erőfeszítést kívánna tőle. Hiszen az olvasás öröme, a cselekmény izgalma helyett, az olvasás lassú, nagy koncentrációt kívánó, kellemetlen munkáját kell elvégeznie, ami után még valahogy ki kell bogarászni a szöveg értelmét is. Ebben az esetben egészséges reakciónak tűnik, ha a gyerek menekül az ilyen típusú feladatoktól.
A diszlexia a helyesírás zavarával is jár. Ugyanis az írás a betű-hang kapcsolat fordítottja, azaz a hangok betűkké alakítása.
A diszlexiának számos oka lehet és az okok számossága és súlyossága szerint az olvasászavara nagyon változatos képet mutat.
A hatékony fejlesztés alapja a pontos diagnózis. A Fimota Központban foglalkozunk a tanulási zavarok, így a diszlexia diagnosztizálásával és terápiájával is. Az alapos kivizsgálást követően egy részletes fejlesztési tervet dolgozunk ki a gyerek számára, melynek teljesülését rendszeres kontroll vizsgálatokkal ellenőrizzük. Tovább: http://fimota.hu/
A bejegyzés itt folytatódik a 2. résszel.